Romani 10:4 spune: Caci Hristos este sfarsitul Legii, pentru ca oricine crede in El, sa poata capata neprihanirea. Partea controversata a acestui text este: Hristos este sfarsitul legii.
In textul din limba greaca, cuvantul pentru sfarsit (cum apare in traducerea Cornilescu) este telos, care poate fi tradus prin sfarsit, tinta, scop sau implinirea. In Noul Testament tradus de Preot Dr.Emil Pascal, editia 1976, Romani 10:4 – Caci telul legii, Hristos este, spre ajungerea la dreptate a oricui crede. In Biblia (noua traducere in Limba romana) scrie: Caci Hristos este sfarsitul Legii (la subsol scrie: telos, care se traduce si cu scopul, implinirea).
Pasajul acesta a fost interpretat astfel:
Hristos este sfarsitul Legii ca atare, preluare literara a textului.
Hristos este scopul sau tinta legii in conformitate cu Galateni 3:24 – Astfel, Legea ne-a fost un indrumator spre Hristos, ca sa fim socotiti neprihaniti prin credinta.
Hristos este implinirea Legii conform Matei 5:17 – Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Proorocii; am venit nu sa stric, ci sa implinesc.
Hristos este sfarsitul Legii ca mijloc de mantuire asa cum spune Romani 3:20 – Caci nimeni nu va fi socotit neprihanit inaintea Lui, prin faptele Legii…
Prima interpretare este o pervertire a Sfintelor Scripturi. De citit Romani 3:31 – Deci, prin credinta desfiintam noi Legea? Nicidecum. Dimpotriva, noi intarim Legea.
Celelalte trei interpretari , prezinta afirmatii adevarate, dar ultima dintre acestea se potriveste foarte bine cu contextul in care este scris Romani 10:4. Priviti numai vers. 3 – pentru ca, intrucat n-au cunoscut neprihanirea, pe care o da Dumnezeu, au cautat sa-si puna inainte o neprihanire a lor insisi, si nu s-au supus astfel neprihanirii, pe care o da Dumnezeu. Pe langa faptul ca vorbeste despre lege in general nu doar cu referire la cele zece porunci, Pavel contrasteaza calea lui Dumnezeu pentru indreptatire prin credinta cu incercarea omului de a ajunge la indreptatire prin lege ( pe atunci cea mai discutata fiind legea levitica, taierea imprejur si tinerea sarbatorilor iudaice). Solia Evangheliei este ca Hristos este sfarsitul legii ca mijloc de indreptatire pentru oricine are credinta.
ATENTIE! In nici o scriere Apostolul Pavel nu desfiinteaza cele zece porunci (nici nu avea dreptul) dimpotriva. Cateva exemple:
Romani 3:20 – LEGEA – arata pacatul – Caci nimeni nu va fi socotit neprihanit inaintea Lui, prin faptele Legii, deoarece prin Lege vine cunostinta deplina a pacatului. Romans 7:7 Deci ce vom zice? Legea este ceva pacatos? Nicidecum! Dimpotriva, pacatul nu l-am cunoscut decat prin Lege. De pilda, n-as fi cunoscut pofta, daca Legea nu mi-ar fi spus: “Sa nu poftesti!”
Galateni 3:24 – LEGEA – arata spre Salvator spre iertare – Astfel, Legea ne-a fost un indrumator spre Hristos, ca sa fim socotiti neprihaniti prin credinta.
Iacov 2:10-12 LEGEA – arata cum sa traiesc dupa ce am fost iertat – Caci, cine pazeste toata Legea si greseste intr-o singura porunca, se face vinovat de toate. Caci, Cel ce a zis: “Sa nu preacurvesti”, a zis si: “Sa nu ucizi.” Acum, daca nu preacurvesti, dar ucizi, te faci calcator al Legii. Sa vorbiti si sa lucrati ca niste oameni care au sa fie judecati de o lege a slobozeniei
In concluzie texul s-ar putea citi astfel: Hristos este sfarsitul Legii ca mijloc de mantuire, Hristos este tinta Legii, pentru ca El s-a facut pacat pentru noi, murind in locul nostru, pentru ca oricine crede in El, sa poata capata neprihanirea.